Hoe toepasselijk deze titel. Alweer een jaar geleden plaatste ik mijn eerste aankondiging ‘binnenkort mijn eerste blog!’ in volle overtuiging dat ik ook echt snel een blog zou plaatsen. Nu een jaar verder staat er nog steeds geen blog online. Ergens best wel raar. Communicatie is immers mijn vak, mijn werk, iets waar ik alle dagen mee bezig ben. Online, offline. Advertenties, brochures, social media berichten, nieuwsbrieven. Ik heb zelfs ooit een cursus commercieel & creatief schrijven gevolgd. Je moet gewoon beginnen. Wie weet geef ik je ergens met dit verhaaltje toch een handige tip of bevestiging 😉
Iets wijzigen is makkelijker dat iets bedenken
Je moet ergens beginnen dus waarom niet beginnen met wat er al is geschreven? Brochures, advertenties, website teksten. Hier hebben meerdere mensen over nagedacht en het ook akkoord bevonden. Volgens mij is dat een prima basis voor een nieuwe tekst. Is er geen tekst beschikbaar (voor bv nieuwe dienstverlening of product), maak dan bijvoorbeeld een mindmap van wat je graag wilt vertellen of neem een interview af met de productmanager. Met het gebruiken van bestaand materiaal bedoel ik trouwens niet letterlijk knippen, plakken en het dan goed vinden. Nee, je moet er wel een eigen versie van maken, een eigen strikje er omheen strikken.
Doe het zelf of besteed het uit
Niet zo vreemd toch? Ik zie het steeds meer bij bedrijven. Ligt je kracht niet bij het schrijven, laat het dan over aan de experts. Als het meer wordt dan je aan kunt, laat het lekker over aan iemand die er dagelijks mee bezig is of het gewoon echt leuk vindt. Het kost een expert minder tijd en jij kunt weer verder met andere zaken. Dit hoeft trouwens niet perse extern te zijn. Ik werk al jaren prettig met een zzp tekstschrijver maar mocht je een kei van een tekstschrijver al in het bedrijf of afdeling hebben, vraag die dan. Interne waardering is veel waard! Mijn tip is wel: zorg voor een goede briefing en afspraken.
En weer door!
Ik kan heel kritisch zijn op een tekst. De afgelopen jaren heb ik voor veel commerciële bedrijven gewerkt dus ik zoek altijd naar die commerciële touch, zelfs bij bedrijven die dat (nog) niet zijn. Ik ben eigenlijk niet anders gewend dan commercieel schrijven. Hoe lang een tekst ook is, het moet wel lekker leesbaar zijn. Wervend en uitnodigend. Let alleen wel op dat je in het kritische niet doorslaat. Spreek met de tekstschrijver af hoeveel correctierondes er worden uitgevoerd en nog belangrijker, betrek mensen die er wat van moeten vinden, tijdig bij. Als jij een 0.9 versie voor akkoord naar de verantwoordelijke stuurt en hij heeft nog aanpassingen heb je geen 0.9 versie meer maar een 0.8 versie. Door tijdig collega’s aan te sluiten heb je sneller eventuele aanpassingen en kun je sneller door.
Mooi toch?
Als iedereen het eens is over de tekst mag het naar de opmaak. Of het nu een tekst is voor website of een drieluik brochure, plaatjes maken het leesbaar. Ik ben groot voorstander van het menselijk maken maar in een productbrochure is dat wat moeilijker. Zoek dan het persoonlijke op door bijvoorbeeld een (gebruikers)quote te gebruiken of foto van contactpersoon. Verlies alleen niet de boodschap uit het oog. Voor de rest, speel en wees trots op het eindresultaat. Vergeet het vooral niet te delen!
Yes! Twee maanden en 45 concepten verder heb ik dan toch een soort van blog geschreven. Misschien is dat wel de belangrijkste tip: sla je werk tussendoor op. Zo voorkom je dat je opnieuw moet beginnen -) Heb jij nog gouden tips? Laat ze dan onder in de reacties onder. Wie weet leren we nog van elkaar!
Laatste note: ik ben geen tekstschrijver. Ik ben wel sterk in het bedenken en briefen van externe schrijvers en het redigeren van teksten op een commerciële manier maar mocht je op zoek zijn naar een killing tekstschrijver weet ik wel een paar voor je. Just ask! In het aansturen van deze mensen: I’m your (wo)men!
Fijne (werk)dag!
Groetjes,
Joyce
Beelden: stocksnap (love that site <3)
Recente reacties